Синдром DRESS (реакція на ліки з еозинофілією та системними симптомами) включає медикаментозний висип із симптомами ураження органів та підвищеним рівнем еозинофілів. Вперше його було описано в 1996 році. Назва була придумана Callot із співавторами у дослідженні 21 пацієнта з гострим захворюванням органів та шкірними симптомами. За оцінками, частота DRESS становить від 1/1000 до 1/10 000 пацієнтів, і хоча ця частота цілком може бути вищою, синдром рідко діагностується. Фармакологічними сполуками, зазвичай пов’язаними з DRESS-синдромом, є фенітоїн та фенобарбітал. Клінічні симптоми синдрому DRESS з’являються через 2–8 тижнів після прийому препарату. Зазвичай вони проявляються як:

  • лихоманка;
  • макулопапульозний висип;
  • периферична лімфаденопатія;
  • гематологічні порушення;
  • порушення роботи одного або кількох органів.

Смертність оцінюється в 10% серед дорослих і 5,4% у дітей.

Представляємо вашій увазі декілька випадків синдрому DRESS, які були виявлені платформою DrugCard під час моніторингу літератури.

DRESS синдром у дорослого – клінічний випадок

Платформа DrugCard знайшла цей випадок у журналі «Advances in Dermatology and Allergology (Postępy Dermatologii i Alergologii)». Автори повідомляють про літню пацієнтку з COVID-19, у якої під час лікування розвинувся DRESS синдром. У 95-річної мешканки будинку престарілих розвинулися гострі респіраторні симптоми на піку «першої хвилі» COVID-19 в Італії. Після госпіталізації її лікували (емпірично) гідроксихлорохіном (400 мг/добу) та еноксапарином (4000 МО/добу). У пацієнтки з’явився плямисто-папульозний висип на шкірі з пурпуровим відтінком і лущенням. Висипання на шкірі займали більше 50% поверхні тіла (живіт, спина, верхні та нижні кінцівки) і супроводжувались сильним свербінням і печінням. Лихоманка (>38,5°C), набряк лімфатичних вузлів на багатьох периферичних ділянках і підвищення рівня креатиніну в сироватці доповнювали клінічну картину. Кількість лейкоцитів досягла 15,160/мкл, еозинофілів – 1,540/мкл. Було встановлено діагноз DRESS (оцінка по шкалі RegiSCAR = 7).

Пошук причинного препарату в цьому випадку

Розвиток DRESS синдрому призвів до припинення використання ймовірно марно призначеного гідроксихлорохіну. Дозу еноксапарину подвоїли (8 000 МО/добу), враховуючи підвищення рівня D-димеру (2,173 мкг/мл). Однак відбулося подальше погіршення клінічного стану. Еноксапарин замінили на фондапаринукс, вважаючи, що цей препарат має менш алергенний профіль. Було проведено тривале лікування кортикостероїдами у високих дозах, і пацієнтка зрештою одужала від COVID-19 і DRESS. Наскільки відомо авторам статті, це друге повідомлення про DRESS, пов’язане з впливом еноксапарину.

Також, зверніть увагу на те, що DRESS не міститься в Інструкції для медичного застосування (ІМЗ) еноксапарину.

DRESS синдром у дитини – рідкісний випадок

DRESS – це системний важкий синдром гіперчутливості до лікарських засобів, який зазвичай спостерігається у дорослих, але у рідкісних випадках виявляється і у дітей. У свою чергу платформа DrugCard знайшла випадок DRESS синдрому у дитини в «Journal of Mother and Child». У цій статті представлено випадок у 7-річного хлопчика, який був направлений у відділення дитячої хірургії з підвищенням температури тіла до 38 °C, блюванням, діареєю, що супроводжувалося еритематозним макулопапульозним висипом. Еритематозний висип покривав мочки вух, обличчя і тулуб. Лабораторні дослідження виявили еозинофілію (21%) та підвищений С-реактивний білок (СРБ – 67 мг/л). Діагноз DRESS-синдрому було встановлено на основі загальної клінічної картини та наявних критеріїв. У хворого важливим фактором, що спровокував розвиток DRESS синдрому, виявився прийом ванкоміцину під час первинної госпіталізації. Симптоми виникли через два тижні після закінчення терапії ванкоміцином, що відповідає діагностичним критеріям DRESS.

Важливість виявлення таких випадків фармаконаглядом

Побічні реакції на лікарські засоби вважаються рідкісними або дуже рідкісними, якщо вони виникають від ≥1/10 000 до <1/1000 експозицій препарату. Загалом рідкісні та дуже рідкісні побічні реакції мають негайне та життєво важливе клінічне значення. DRESS класифікується як тяжкі шкірні побічні реакції (severe cutaneous adverse reactions, SCAR), які включають широку групу реакцій уповільненої гіперчутливості. Крім того, DRESS входить до Переліку визначених медичних подій (Designated Medical Events, DME) EMA. Звичайно, фармаконагляд найчастіше виявляє такі випадки під час моніторингу літератури. Хоча було ідентифіковано понад 50 препаратів, які викликають DRESS, найчастіше повідомляють про вплив протиепілептичних засобів та антибіотиків. Але якщо цей синдром не вказано в ІМЗ, це не означає, що препарат не може викликати розвиток DRESS. І це добре видно на прикладі еноксапарину. 

Looking for Expert Guidance?
Our team is on hand round the clock to guide you on how to enhance your literature screening or to offer consultation on your pharmacovigilance processes.
Unlock the Secrets of the Pharma Industry
Get Your Hands on Our Must-Read Business Case Today!
Follow us
Request a demo
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
Have questuions?
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.